53 pemaju tawar pemilikan hartanah untuk Bumiputera

KUALA LUMPUR: Hartanah Bumiputera (BPEX) 2011 anjuran MMC Sdn Bhd (MMC) bakal menawarkan harga kediaman berpatutan sekitar RM79,000 hingga RM1.1 bilion dalam pameran di Pusat Pameran Mid Valley, bermula semalam hingga esok.
Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Jabatan Perumahan Negara, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Zainudin Tala berkata, melalui pameran itu orang awam, Bumiputera dapat mencari tempat kediaman bersesuaian. Zainudin berkata, pameran dijalankan bertujuan memelihara status pemilikan hartanah Bumiputera selari Dasar Wawasan Negara supaya pegangan ekuiti Bumiputera dalam sektor hartanah meningkat.

Beliau berkata, 53 pemaju hartanah dan perumahan terbabit dalam pameran itu dan memberikan komitmen menggalakkan dalam mempromosikan lot Bumiputera antaranya MK Land, Sunway, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Lebar Daun dan Glomac. “Kerajaan amat mengharapkan Bumiputera peka dalam pelaburan harta tanah terutamanya sekitar Lembah Klang mencontohi kaum lain yang mula melabur dan mempunyai rumah sendiri pada usia muda,” katanya ketika sidang media, di sini, semalam. Menurutnya, bagi merealisasikan hasrat itu, pemaju perumahan hendaklah mengambil inisiatif lebih serius dalam mempromosikan unit kuota Bumiputera.