OCBC tawar pinjaman hartanah di London

OCBC Bank (Malaysia) Bhd menawarkan pelanggannya satu kemudahan pinjaman gadai janji baru bagi membiayai pembelian hartanah kediaman di seksyen perdana pusat bandar London, United Kingdom.
Ketua Perkhidmatan Pembiayaan Pengguna OCBC Bank, Charles Sik, dalam satu kenyataan berkata, dengan pengenalan skim baru itu, pelanggan kini boleh melabur dalam hartanah di London tanpa perlu runsing memikirkan kemudahan pinjaman kerana ia ditetapkan dalam kadar tetap ringgit, sambil menjaga daripada risiko tukaran asing.

“Matlamat kami memperkenalkan produk pembiayaan adalah untuk menawarkan sebanyak mungkin pinjaman yang terbaik kepada pelanggan. Harga hartanah London sememangnya sedang meningkat dan kami berasakan sekarang adalah masa terbaik untuk mengambil kesempatan daripada keadaan itu,” katanya.
Menurut Pakar Ekonomi Mata Wang OCBC Bank, Emmanuel Ng, turun naik kadar faedah pertukaran asing adalah kunci kepada penentuan pembelian hartanah di seberang laut dan ringgit dijangka kekal menyokong Pound British Sterling (GBP) dari segi struktur.

“Ringgit berada pada kelompok pertumbuhan Asia dan disokong oleh aliran masuk modal asing ke rantau ini serta pada persekitaran imbangan pembayaran yang baik,” katanya.

Menurutnya, harga hartanah juga menunjukkan kestabilan di mana hartanah di kawasan utama di London meningkat sebanyak satu peratus pada Februari lalu menyumbang kepada peningkatan tahunan sebanyak lapan peratus.