7,000 unit rumah disita

MAKKAH: Kira-kira 7,000 unit hartanah akan diambil kerajaan dan dirobohkan tahun depan, untuk memberi laluan kepada projek pembesaran Masjidil Haram dan pembangunan bandar suci, menurut laporan akhbar Al-Eqtisadiah, semalam.
“Kira-kira 3,000 unit baru, bernilai lebih SR40 bilion (RM34 bilion) akan disita sebagai sebahagian daripada projek oleh Penjaga Dua Masjid Suci, Raja Abdullah untuk pembangunan kota Makkah,” kata Pengerusi Jawatankuasa Hartanah Dewan Perniagaan dan Industri Makkah, Mansour Abu Rayyash.
Tambahnya, sejumlah 4,000 rumah lagi akan dirobohkan untuk pembinaan jalan selari di sebelah barat Masjidil Haram.

“Kira-kira 1,300 unit hartanah lagi akan dirobohkan tahun depan selepas penilaian dilakukan untuk memberi laluan kepada pembinaan lingkaran jalan kedua, manakala baki 2,700 rumah, akan dirobohkan untuk projek lingkaran jalan pertama dan projek pembangunan yang lain,” katanya.


Mansour menjelaskan, unit hartanah yang akan disita untuk projek lingkaran jalan kedua adalah yang terletak di kawasan jalan yang bersambung dengan kawasan Al-Biban dan kawasan kedai menjual roti, Al-Kaaki.

“Nilai hartanah di kawasan ini sangat tinggi dan nilai rumah yang akan disita dan dirobohkan, antara SR15 bilion (RM13 bilion) dan SR20 bilion (RM17 bilion),” katanya.

Menurut Mansour lagi, 1,700 unit rumah akan dirobohkan untuk pembinaan lingkaran jalan pertama, loji janakuasa dan kemudahan perkhidmatan lain.

Dia percaya, kelembapan dalam pelaburan hartanah, ketika fasa projek sebelumnya di Makkah, adalah disebabkan oleh tumpuan kepada penyediaan penginapan kepada jemaah haji.

“Pasaran hartanah akan meningkat kerana kerja untuk membangunkan bandar suci yang membawa kepada bajet terbuka,” katanya.

Dia menganggarkan saham pelaburan hartanah akan menjadi kira-kira 40 peratus daripada keseluruhan portfolio pelaburan di Makkah. - Agensi